Skolstart 2017

 
 
 
 
 
Efter tre veckors rejäl hosta och just avslutande av en tredje antibiotika kur så mår 
jag nu bra. Lennart frisknade till en vecka snabbare men det har varit jobbigt att vara
sjuk och kanske tar det dessutom längre tid i värmen här. Vad  som alltid drabbar
mig dessutom är att jag får hemlängtan - kan ju bero både att julen snart är här och
måendet...men som sagt nu är vi på fötter igen.
 
Så förra veckan var det dax att träffa en del av de mindre barnen för att köpa nya skor
och skoluniformer. Barnen växer ju, kläder slits både av ungarna själva som klättrar
och springer men dessutom så har jag en teori om att även den brännande solen gör
tygerna skörare och därför inte så hållbara.
 
Vi träffades mitt i stan och som alltid står då pomme frittes på deras önskelista. Så,
så blev det! Jag hade tagit med papper, pennor och kritor och det blev genast en otrolig
aktivitet! Så kul att se!
 
  
  
Ja, de ritade och målade av hela sitt hjärta. Här är lite smakprov.
 
  
I Kenya blir man nästan alltid tillfrågad om man vill ha matresterna packade
för att kunna ta med sig hem....naturligtvis ville de det och det blev mycket
kollande av vems påse som var vems !

  
  
Stolta och GLADA barn som visar upp sina nya kläder och skor. De vet
både av egen erfarenhet och genom att se sina skolkompisar att det 
verkligen inte är en självklarhet att få nya kläder.
 
TACK att Du hjälper dessa barn så att de kan få nya uniformer eftersom de
annars faktiskt blir hemskickade från skolan trots att det är skolplikt i Kenya.
 
     
Även denna lilla kille och hans bror ska få nya uniformer och som ni ser finns
det ett otroligt behov av det.Ryggsäckar står mycket högt i kurs och båda dessa
har kommit från Sverige och kommer till användning här i Kenya...uppskattas MYCKET!
 
 
 
Spara

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0