Resa Sverige-Kitale!

Lennart och jag korsar ekvatorn.

Nu har det gått ett bra tag sedan skrev på bloggen men som vanligt var det en del förberedelser hemma innan vi åkte från G-H den 19 mars.Men denna gång var packning nedbantat till endast 90 kg för oss båda!
Som tidigare hade vi även denna gång fått kläder,skor,leksaker,godis och mycket annat för att ge till barbarnshemmet eller någon annan familj som har stora behov.

Stopp 1 på resan - Uppsala.
Uppsala, barnbarnet Christoffer firade sin 21 årsdag och vi fick var med och äta gott och ha trevligt och mysigt med släkt och vänner - så roligt eftersom vi flera år i rad varit i Kenya på hans och många andras
födelsedagar.
Det är alltid lika spännande och roligt att komma till Arlanda och kliva ombord, denna gång åkte vi med.Etiopian Airline som har underbart god mat och mycket trevlig personal. Kl 2000 bar det iväg-nattflyg.

Stopp 2:Addis Abeba.
Landade 0745 lokal tid utan problem.Fick vänta 3 tim extra men det var inga problem alls eftersom vi fick frukost/lunch och dessutom stötte ihop med en trevlig svenska som arbetat många år i Kenya.

Stopp 3-Nairobi.
Landade efter 2 tim i Nairobi d.v.s.1500 lokal tid.Trots att det var rätt mulet så slår ändå den underbara värmen emot en när man väl står på den afrikanska marken- ca 25-30C.

Flygresan.

Taxi till "Flora" guesthouse som är det renaste och billigaste gästhuset i hela Nairobi.Alltid lika roligt att även komma dit eftersom jag bodde där första gången-87 och sedan både återkommit själv och med vänner,släktingar och med Lennart många,många gånger. Känns som att komma "hem" och flera av personalen har arbetat där sedan -80 talet...så roligt att träffa dom igen
Det tar ju lite på krafterna med nattflyg och det är ju lite si och så med nattsömnen så vi tog det bara lugnt på Flora ett dygn MEN tog ändå en promenad ner på stan för att njuta av det varma soliga vädret,dofterna,fågelkvittret och atmosfären i det fantastiska Nairobi.Det är inte bara vädret att njuta av utan det absolut bästa är alla dessa glada,positiva och vänliga människor man möter hela tiden.
Döm om vår förvåning när vi hörde någon snett bakom oss (mitt inne i Nairobi) ropa Lennart! En mycket trevlig överaskning.En man som vi samarbetade mycket  med under de 5 år vi var i Kenya för Trosgnistans mission och  inte träffat sedan dess d.v.s. våren 2001 kom spatserand med sin fru.Fantastiskt att få träffa honom och frun och återuppliva gamla minnen över en smakrik lunch!
Vi blev naturligtvis hembjudan på både mat och övernattning men det får bli en annan gång då vi ju redan hade köpt biljett till buss tidigt följande morgon.

På väg med buss utan problem tror vi MEN....

Från Nairobi till Kitale är det 38 mil,bussen har farthållare så den körde bara enstaka gånger över 80km/tim.Trots att vägen är så gott som ny så tar denna resa med ett uppehåll på ca 30 min minst 7-8 timmar. Men det går inte mycket fortare att åka i egen bil heller så det är bara att "gilla läget" och det gjorde vi!

Söt o glad liten medresenär gjorde att timmarna gick fort!

Lennart o många andra letade stenar o lade under däcken för att bussen fick fäste.
Sedan var det bara att skjuta på!!

Rörigt var det...svårt att veta var man var på väg!

Det blev ett stopp på ca 1 timme.Men gjorde att jag lärde
känna flera trevliga damer o barn! Småtjerna tittade mera på mig än på bussen men det beror nog på att det kommer flera bussar per dag än "vita" d.v.s.mzungu som vi kallas här.
Väl att vi hade så duktig chafför annars hade nog väntan blivit mycket längre men färden fortsatte.

Mycket  att titta på under resan hem till Kitale.

Fin hydda med grästak-numera vanligare med plåt tak.

Nakuru sjön  med ett rosa bälte av flamingos...vackert.

Alla dessa djur kan man se om man har tur efter "E4:an!

Vi kom fram till Kitale och det är alltid en fantastisk känskla när man närmar sig .
Vi stötte genast på bekanta och det är verkligen lätt att känna sig välkommen till
denna underbara plats på nästan 2000m höjd med fantastiska människor .
Redan dagen efter fick vi besök av 19 av barnene från barnbarnshemmet men
mera om det inom någon dag!