Tomat och banan försäljning!

Häromdagen fick vi en ordentlig rundvandring av den otroligt sympatiske,
kunniga och hårt arbetande farmar-Kennidy.
Solen stod i zenit och det var inte ett moln på himelen
varmt ute men svalt om man jämför temp.i växthuset!! SVETTIGT milt sagt,
efter 5 minuter i växthuset var jag genomsvettig.
Otroligt att Kennidy och Clementina orkar att jobba i denna värme. 
Barnen hjälper ju också till och en av de större tjejerna sa "man orkar
bara vara inne i växthuset 15 min. sedan måste man ut och ANDAS". 
Jag förstår verkligen hennes kommentar!
Men det är fantastiskt att få se skillnaden från i mitten av januari och nu,
det växer något otroligt.....en sann glädje även för mig som absolut inte
har gröna fingrar.
 
Så här såg det ut i mitten-slutet av januari.
 
 
Mars månad, David o jag..
 
Christin 1 vecka senare. 
 
Förra veckan...massor av goda,fina paprikor att skörda.

Lennart mitt i tomatodlingen.
 
Prydliga rader och det rensas varje dag.
 
 
 
FÖRSÄLJNING!!
Det blev en ordentlig anslutning av barnen när vi kom med två besökare
som ville köpa både en hink tomater,en halv hink paprika och en banan-
stock att ta med sig hem till ökenområdet Turkana.
Tomaterna skördas varanan dag och förtjänsten är inte så stor
men det är ändå en inkomst!Ett kilo tomater koster idag 9 kr och jag
återkommer senare med information om hur mycket det hitintills har
skördats och sålts.
Kennidy är ansvarig för växthuset och är förutom en mycket duktig
farmare även ordentlig vad det gäller att ha en bokföring på skörd
och inkomsterna.
 
Kennidy,tvillingen Mildred eller Winnifred samt Shiela.hjälpte glatt till
att fylla påsarna! 
 
Flera ville vara med förstås.
 
 
Fullt pådrag!
 
 
 
Det går inte att med ord beskriva den förändring som skett hos Sirira
och barnbarnen sedan vårt första besök för exakt 3 år sedan-faktiskt
exakt på dagen tre år.
Istället för hopplöshet,svält,fattigdom,sjukdom och en total tristess så finns idag
ett framtidshopp,mätta barn med en framtidstro. Möjlighet att gå till doktorn
när man är sjuk och mycket mycket annat.
TACK att Du gjort det möjligt för oss att förmedla allt detta till Sirira och
hennes alla barnbarn! 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
  
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0