Stickjunta!

Så var vägen farbar även för mig till Merufarm efter ett par dagars solsken. Träden, buskarna och gräset är så grönt och vackert mot den röda jorden. Jag fick ett varmt mottagande när jag kom dit och bjöds genast att gå in i killarnas vardagsrum. Där tog jag fram ett memoryspel som jag hade med från Åland och genast började alla spela, även de vuxna var med och hade roligt. Vi provade också på att lägga puzzel vilket de mindre flickorna verkade tycka om.


När detta var klart gick några av de äldre flickorna och jag över till tjejernas hus. Där plockade vi fram virknålar, sticknålar och garn. Jag visade även några sjalar som jag stickat samt prov på vad man kan göra av mormorsrutor som jag virkat. Det var Phylis, Dorcas och Benta som fick börja med att lägga upp maskor samt att sticka räta maskor. All vår början bliver svår...........Så också för dessa tjejer som dock var tålmodiga och inte gav upp utan lärde sig till slut att sticka räta maskor. Cathrine tog genast en virknål + garn och började att virka en provlapp med mönster. Det syntes att det inte var första gången som hon höll i en virknål. Hon önskar sig vitt och lila garn för att fortsätta att virka. Senare lärde hon sig också att sticka räta maskor. Glädjen var stor bland tjejerna och de ska fortsätta att träna på rätstickning så kan vi göra något mer nästa gång vi träffas. Vi bjöds på lunch, kokta bönor och majs. Gott! Därtill te. Det blev ett välkommet uppehåll i stick-övningarna.




Sirira deltog i en begravning men kom tillbaka medans jag var kvar. Hon ville också lära sig att sticka men helst av allt ville hon få sjalen som jag håller på att göra./Margareta

Kommentarer
Postat av: Gitt

Hej på er! Alltid lika roligt och intressant att få läsa om er och allt arbete som ni utför. Ni är så duktiga. Sköt om er. Kramar.

2011-03-27 @ 11:18:20

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0