Skoluniformen stryks med kol - strykjärnet !




Minst en gång per vecka tvättas skoluniformerna - skjortan eller blusen 2ggr/vecka.
Här är det Shiela som tvättat och pressat sin veckade kjol och nu stryker blusen med kol strykjärn !! Eftersom det inte är någon självklarhet att få gå i skolan här så sätter manära i att vara hel, ren och välvårdad här.
Inte helt lätt att få rent när allt tvättas med " tvätt tvål" och kallt vatten ska jag säga !

När vi kom -96 försökte jag mig på att handtvätta men för mig var det omöjligt att få kläderna rena - de är fantastiska på att få de värsta fläckar att bara försvinna här!!!
Till skoluniformen för flickor är det vita sockor . Varje årstid har verkligen sina problem här .Regnperioden bjuder på leriga,hala vägar med oerhörda vatten ansammlingar - under torrperioden så är det damm och åter damm ! Båda delarna gör att de vita sockorna är HÅRD TVÄTTADE !

När vi kom till Kenya -96  försökte jag mig på att tvätta flera ggr för hand och i kall vatten. Helt omöjligt att få vita sockor rena MEN för folket här så går det fantastiskt bra.....de är helt otroliga !!
Även att stryka ljusa blusar/skjortor med strykjärn med svart kol i tycker jag är en otrolig prestation . Har aldrig sett att det svarta någonsin färgat/kladdat av sig!
Men har aldrig själv kommit på iden att ens prova själv !


Kommentarer
Postat av: Margareta van helden Prytz

Vilket underbart arbete ni gör!! Gud välsigne er!

Jag är stolt över er! Skickar idag 5.000 kronor till ert konto. Kramar Maggan

2011-04-28 @ 09:53:50

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0