Arbetstillståndet klart.


Jag och Lennart har ju tidigare jobbat med Trosgnistans mission under flera år jag hade då det arbetstillstånd som krävdes för att jobba i Kenya men det avslutades ju 2001.

Sedan dess har vi båda haft turist visum på tre månader i taget som kan förlängas till högst sex månader totalt per besök i Kenya samt en kostnad på 50 US dollar per gång - detta har dock sänkts till 25 dollar.

Sedan arbetet med Sirira och hennes barnbarn startade så har vi alltså förlängt till sex månader men det var bara att inse att den tiden inte räckte till här ute!
Så via Trosgnistans organisation här i Kenya så bad vi att de skulle ansöka om arbetstillstånd för mig. Missionens styrelse måste dock säga sitt JA till detta - vilket de till min glädje gjorde. De skrev sedan ansökan till Immigration office -jag hade redan fyllt i min del .
Att få arbetstillstånd här är absolut inte lätt - papper och blanketter ska fyllas i med stämplar och underskrifter. Man kan inte skicka med post - kan ta flera veckor. Istället skickar men med ett Vakt/Transportbolag somhar egna bilar och far härs och tvärs över hela landet .....mycket bra och effektiva ! Ordning och reda med kvitto på allt man skickar och tar emot.
Pastor William som är en av missoinens ledare i Nairobi gjorde sedan ett underbart jobb !! Han besökte Immigration i tre dagar i sträck för min räkning och inte 5-10 minuter åt gången utan många timmar varje dag !!
Och efter en rätt nervpirrig vecka för min del så kom beskedet .....ARBETSTILLSTÅNDET KLART för 2 år framåt !!

Jag är så tacksam både till Trosgnistan som var så positiva till det hela, pastor William som lade ner så mycket tid och arbete för att hjälpa mig  samt till Gud som jag är helt övertygad om har en plan inte bara för Sirira och hennes barnbarn utan även för Margaretha och Lennart och mig !
Gud ÄR verkligen god och arbetet fortskrider för fullt !! TACK också till Er alla som hjälpt oss ekonomiskt så att detta är möjligt !

Kommentarer
Postat av: Margareta van Helden Prytz

2011-04-03 @ 22:11:44

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0