Rispa köper tyg till skoluniform.

 
 
 
 
 
Någon dag innan jag insjuknade i malaria så ringde Rispa och berättade att 
hennes skoluniform var sönder...konstigt tyckte jag eftersom vi hade köpt en
ny strax efter påsk i år.
 
Jag skulle naturligtvis ha tagit kort på skoluniformen. Rispa hade inte fastnat .
rivit sönder eller varit i slagsmål utan klänningen var full med små, små hål
på minst 20 - 40 stället. Det är en sömmerska i närheten av skolan som sytt
uniformen. Hon har använt ett otroligt glest och tunt tyg ungefär som näsdukstyg.
Så det var bara att köpa nytt tyg som vi av erfarenhet vet är starkt och bra.
 
Rispa flyttade ju tillsammans med sin syster Atlin och sin bror Lennart hem
till sin mamma Eunice strax efter påsk i år. De är alla barnbarn till Sirira och
bodde tidigare hos henne.
 
Vi har inte vetat var mamma Eunice funnits. Men efter att hon varit försvunnen
så återfanns hon norr om Kitale där hon bor och försörjer sig på tillfälliga
arbeten som tvätterska.
 
Barnen fick kontakt med henne under våren och bodde även hos henne vid
flera tillfällen. Både barnen och mamman är mycket nöjda och glada över
utvecklingen -  att de får bo hos sin mamma. Vi har regelbunden kontakt med
hela familjen. Barnen får hjälp med skolavgifter och andra förnödenheter.
 
Eunice blev precis som Divina änka 2001 - efter Siriras son David, som ju
arbetade åt oss. Vad vi inte visste då var att David hade två fruar och så blev
det då två änkor.
 
  
Jag, Emily och Rispa ,som dagen till ära hade bröllops tärnklänningen på sig.
 
   
Bäst som vi drack te så dök både Farmar-Ken och Kennidy, som just nu 
bygger en brunn hos Divina, upp.     Vi hade mycket trevligt tillsammans.
Efter en stund kom också Lennart förbi och rektorn från Hillschool med sin son.
 
Rispa går ut klass 7 om en månad och är en mycket glad, mjuk och söt tjej
som älskar skolan och gör bra ifrån sig där på alla sätt.
 
Igår, 26/10-14, träffades vi igen och Rispa hade då på sig den nysydda uniformen 
tillsammans med "skoljumpern", tyvärr glömde jag be henne ta av sig jumpern.
 
  
Rispa
 
En strålande GLAD och TACKSAM Mamma Eunice
tillsammans med barnen Atlin,Lennart och Rispa.
 
Jag vill passa på att verkligen understryka vad DIN hjälp betyder för dessa
tjejer och killar. TACK!
 
Lennart och jag är ju så välsignade som får möta deras glädje och tacksamhet.
Det är inte alla som kan få en ny skoluniiform även om det är ett stort behov av det.
 
 
 
  
 
 
  
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0