Shiela

 
 
Shiela som går sista året på gymnasiet och blir färdig i slutet av november dök
akut upp här i förrgår. Hon hade som vanligt gått till skolan vid 06-tiden på morgonen
men kräktes kraftigt vid lunchtid och hennes lärare ringde då oss.
 
Medicin för malaria och mask är alltid bra att ha hemma och jag är glad att jag
under mina 2,5 år på Komotobo med arbetet på missionens sjukhus fick en hel del
erfarenhet som kommer väl till pass nu. Vi startade omgående behandlingen mot
malaria trots att det nästan var på fastande mage men det gäller att komma igång
så snart som möjligt.
 
  
Shiela såg rätt glad ut trots sin malaria.
 
 
Här delar jag medicinen.
 
Dagen efter gick hon, trots allt, till skolan men blev återigen hemskickad eftersom
hon kräktes och kände sig så svag. Barnen går oftast till skolan trots att de är sjuka 
p.g.a. att de är så rädda att missa en skoldag och den viktiga undervisningen.
 
Dag två möttes hon av sin syster Winifred och de gick tillsammans till ett labaratorium
här i stan. Där tas ett enkelt "stick i fingret" och man får svar inom ca 30 minuter.
 
Här kommer hon hem till oss med lab.svaret som visade att hennes malaria inte
är kvar och att hon inte heller har  tyfoid-feber. Tyfoid har annars mycket liknande
symtom som malaria så det är alltid bäst att kolla båda för att man ska få rätt behandling.
 
Idag är hon nästan frisk men har ändå stannat hemma från skolan för säkerhets skull.
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0